Lydterapi

Det er i hvert fall 3 ulike grunner til å ta i bruk lydberikelse eller lydterapi.

  1. Gjøre tinnituslyden mindre fremtredende
  2. Normalisere ubehagsgrensen for lyder
  3. Bli mer avslappet

Maskering

For umiddelbar lindring kan bruk av monoton støy eller andre lyder som maskerer (overdøver) tinnitusen, fungere bra. Dette er noe alle kan gjøre på egenhånd uten å blande inn leger og terapeuter. Dessverre gir det bare lindring der og da, altså så lenge man lytter til maskeringslyden. Over tid kan mange oppleve at langvarig overdøving av tinnitusen faktisk forverrer situasjonen.

På lang sikt er tilvenning til tinnitus-lyden mye smartere. Vi snakker om omprogrammering av hjernens holdning til tinnitus-lyden. Dette kalles tilvenning (habituering). Da er det vesentlig at støyen ikke overdøver tinnitusen. Man skal gjenkjenne tinnitusen sin selv om man lytter til ensformig støy. Tilvenningen er ofte lettest når støyen er ensformig, slik som rosa brus (pink noise) og hvitt brus (white noise). Rosa brus er myk i diskanten og passer fint for de som har normal hørsel. Har du redusert hørsel i diskanten, er hvitt brus vanligvis bedre egnet.


Annonse: The TRT book by Henry, Trune, Robb, Jastreboff. Get it from Amazon UK or Amazon USA


For å øke mulighetene for tilvenning, kan det være lurt å høre på støy (bruselyd) hele natten. Hørselssystemet er nemlig aktivt mens vi sover. Pass også på å ha brus eller andre lyder alle steder du oppholder deg mye.

Vær obs på at hjernen svært vanskelig kan tilvenne seg lyder den ikke føler seg trygg på. Det betyr at dersom du føler at tinnitusen din representerer en farlig tilstand i kroppen din (eller er usikker på hva den betyr), så er det nesten bortkastet å forsøke å tilvenne seg den. Først må du finne ut om tinnitusen utgjør noen fare for kroppen din (noe den svært sjelden er). Derfor er en seriøs tinnitus-utredning hos legen på sin plass.

Les også:

Søvndyssende

Har du problemer med å sovne om kvelden pga engstelse og bekymrende tanker, kan det være smart å lytte til noe som beroliger deg. Det kan være bestemt musikk du vet du blir avslappet av, eller det kan være bestemte lyder som du knytter gode minner til. Mange synes lyden av regn, bølger, sildrende bekk, tog, mumlende stemmer, osv er beroligende. Sett på en CD på nattbordet og la den gå til du sovner. Kan gjerne kombineres med en bruselyd som går hele natten.

Nedlasting av lyder

Vi har noen lyd-filer du kan laste ned og legge inn på mp3-spilleren din. Det er både bruselyder og beroligende lyder. Bruk dem som bakgrunnslyd både om dagen og om natten. Pga plasshensyn er de fleste lydene ikke lenger enn ca 5 minutter. Sett spilleren din på «repetér» / «loop», så vil sporet gjenta seg hele tiden. Det er 30 sekunder innfasing og utfasing på lydstyrken, så det blir ingen brå overganger.

Til innsovning velger du en behagelig lyd som roer deg ned og ikke setter i gang negative tanker. Resten av natten er det ofte mer fordelaktig å bruke suselyd som repeterer seg selv hele tiden. Husk at natten vanligvis er lang og stille og at underbevisstheten mottar og bearbeider lyd også mens vi sover.

Pass på lydstyrke-innstillingen, tinnitusen skal ikke overdøves.

Hopp til lydfilene: BruselyderAvslappende lyder

 

© Copyright Stein Thomassen. Lag gjerne link til disse sidene. Kopiering forbudt uten tillatelse.